Skróty używane w motoryzacji

Oglądacie czasami ogłoszenia samochodów w internecie i natrafiacie na takie, z którego kompletnie nic nie rozumiecie np: „samochód ten posiada: ABS, EBD, ABC, CC, DBC, EAS…”. To nic dziwnego. Motoryzacja pędzi do przodu w zastraszającym tempie, a nasze pojazdy wyposażono w coraz to więcej układów mających na celu prawę komfortu jazdy. Poniżej przedstawię najważniejsze i najpolpularniejsze z nich oraz wytłumaczę ich skróty.

Litera A

AAS – zawieszenie samoregulujące się
ABC – aktywna regulacja zawieszenia, polegająca na polepszeniu komfortu jazdy poprzez minimalizowanie przechyłów nadwozia podczas jazdy na zakrętach z dużą prędkością, nurkowania podczas nagłego hamowania, niwelowaniu drgań powodowanych nierównościami drogi
ABD – automatyczna blokada mechanizmu różnicowego
ABS – układ przeciwblokujący hamulców, zapobiega blokowaniu kół podczas nagłego hamowania, umożliwiający uzyskanie optymalnej siły hamowania przy zachowaniu pełnej kierowalności pojazdu
A/C (AC) – klimatyzacja powietrzna
ACC – adaptacyjna regulacja prędkości, wykorzystująca radar odległości, umożliwia przyspieszanie i wyhamowywanie pojazdu bez ingerencji kierowcy
ACD – aktywny centralny mechanizm różnicowy sterowany elektronicznie
ADR – automatyczna regulacja odległości, układ utrzymujący nie tylko stałą prędkość ale także stałą odległość od poprzedzającego pojazdu
AFL – adaptacyjne oświetlenie przednie, zmieniające kąt oświetlenia drogi na zakręcie
AFS – aktywny przedni układ kierowniczy, umożliwia podczas manewrowania na parkingu uzyskanie maksymalnego skrętu kół przy niepełnym skręcie kierownicy
AG (AT) – automatyczna skrzynia biegów
AGB – automatyczny ogranicznik prędkości
ALC – automatyczna regulacja poziomu, samoczynna regulacja poziomu nadwozia
ASR – regulacja poślizgu kół napędowych, zapobiega ślizganiu się kół napędowych podczas ruszania i przyspieszania
AWD – układ, w którym napęd przekazywany jest na wszystkie koła

Litera B

BAS (BA) – wspomaganie nagłego hamowania
BLIS – system wykrywający pojazd znajdujący się w martwym polu widzenia

Litera C

CATS – zawieszenie aktywne sterowane komputerowo
CCS (CRC)- układ automatycznej regulacji prędkości jazdy, tempomat

Litera D

DSC – dynamiczna regulacja stabilizacji toru jazdy

Litera E

EAS – elektroniczne zawieszenie pneumatyczne
EBD (EBV) – elektroniczny rozdział siły hamowania między osie pojazdu
ECS – zawieszenie regulowane elektronicznie, zawieszenie aktywnie dostosowuje się do rodzaju nawierzchni
EPB – elektryczny lub elektroniczny hamulec postojowy
EPS – elektryczne wspomaganie układu kierowniczego
ESP – układ stabilizacji toru jazdy

Litera F

FLS – system rozpoznawania przeszkód przed pojazdem

Litera G

GPS – satelitarny ogólnoświatowy system wyznaczania pozycji

Litera H

HDC – elektroniczne ograniczenie prędkości zjazdu ze stromych wzniesień
HHC – system zapobiegający staczaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę

Litera K

KeylessGo – elektroniczny układ zdalnego uruchamiania samochodu bez wkładania kluczyka do stacyjki

Litera M

MFL – wielofunkcyjna kierownica
M-HEAT – podgrzewane lusterka
MSS – system Start/Stop, automatycznie wyłączający silnik podczas postoju i uruchamiający podczas ruszania

Litera P

PAS – aktywne wspomaganie układu kierowniczego, wspomaganie parkowania
PODS – układ wykrywania obecności pasażera na siedzeniu
PSR – sterowane elektrycznie okno dachowe (szyberdach)

Litera R

RDC (RDK) – kontrola ciśnienia w ogumieniu
RSC – regulacja przeciwprzechyłowa, elektroniczny układ aktywowany wraz z układem przeciwpoślizgowym

Litera S

SCS – układ stabilizacji toru jazdy
SLS – zawieszenie samopoziomujące, utrzymujące stałą wysokość nadwozia nad jezdnią
SRA (SWA) – spryskiwacze reflektorów
SRS – układ zawierający poduszki gazowe i napinacze pasów bezpieczeństwa
STC – regulacja stabilizacji siły napędowej

Mam nadzieję, że teraz ogłoszenia staną się bardziej przejrzyste. A niektórzy odkryją nowe układy bądź systemy w swoich samochodach